דף הבית > דימוי עצמי


דימוי עצמי - מהו?

דימוי עצמי הינו אוסף של מרכיבים רבים, המשקף את מה שהיחיד יודע, חש, חושב ומכיר לגבי עצמו בזמנים שונים, בסיטואציות ובפעילויות שונות. דימוי עצמי הוא למעשה הבבואה של האדם את עצמו כפי שהיא משתקפת לו מתוך ביצועיו ומתוך האינטראקציה שלו עם הסביבה.

דימוי עצמי מתפתח לאורך תקופת הילדות וההתבגרות, אך,הוא גמיש וניתן לשינוי בעקבות תהליכים פנימיים וחיצוניים שעובר האדם.

דימוי עצמי - תהליך התפתחות מילדות לבגרות 
תינוק בא לעולם עם מטען גנטי האוצר בתוכו תכונות גוף, יכולות קוגניטיביות וכישורים נוספים כמו גם מאפייני אישיות. אלו מהווים את מכלול האיכויות המולדות, אשר אליהן מצטרפים לאורך השנים איכויות נוספות נלמדות ונרכשות.
דימוי עצמי מתפתח עוד משלבי הינקות. הילד לומד את עצמו דרך גופו, תחושותיו, יכולת השליטה שלו באיבריו, מידת היענותם לרצונו ויכולתו לשלוט בהם. בשלב זה ניטעים השורשים לדימוי הגוף של האדם, אשר גם הוא עשוי להתפתח ולהשתנות לאורך הילדות הן בעקבות שינויים פיזיולוגים והן כתגובה למפגש עם הסביבה. דימוי גוף מהווה חלק מדימוי עצמי והם מושפעים זה מזה, כך שחיזוקו של האחד מחזק את השני ולהיפך.

דרך המפגש והאינטראקציה עם הסביבה, הילד לומד להכיר בתכונותיו ומאפייניו, להעריכם ולשפוט את טיבם. בעוד שבגיל הצעיר הילד תופס את עצמו כאישיות כוללת ולא כצירוף של חלקים ומרכיבים שונים. הוא מתייחס אל עצמו  כ"טוב" או "רע", "מוכשר" או "לא מוצלח" ומגדיר את עצמו במושגים כוללניים. עם גדילתו והתבגרותו, התערותו החברתית וראיית עצמו במסגרות הקבוצתיות השונות מתחיל תהליך של דיפרנציאציה (אבחנה) בדימויו העצמי. הילד מתחיל להיות מודע למרכיבים השונים הבאים לידי ביטוי אצלו בתחום החברתי, הלימודי, הגופני וכד'. בשלבים אלו ניתן להתייחס למשל, ל" דימוי עצמי כתלמיד " מול " דימוי עצמי חברתי ".
ישנה חשיבות רבה מאוד ליחסי הגומלין של הילד עם משפחתו, סביבתו, מוריו וחבריו בהתפתחות הדימוי העצמי שלו. הדרך בה האנשים החשובים לו, מגיבים כלפיו מבהירה לו מה הם חושבים עליו, על פעולותיו ומה ערכו בעיניהם. תגובות מעודדות, מחזקות וחוויות הצלחה יסייעו לילד בפיתוח דימוי עצמי חיובי, בעוד שתגובות שליליות, כעס, ביקורת, הענשה וכישלונות חוזרים עשויים לפתח אצל הילד דימוי עצמי שלילי.
דימוי עצמי חיובי מתורגם לתחושת ערך עצמי חיובית, שביעות רצון וקבלה עצמית. לעומת זאת, דימוי עצמי שלילי פוגע בתחושת הערך העצמי ומתבטא בתחושת חוסר שביעות רצון עצמית ופגיעה בתפקוד.
הערכה עצמית נמוכה יכולה להתפתח גם כתוצאה מפער בין " דימוי עצמי מציאותי " לבין " דימוי עצמי אידיאלי " או במילים אחרות, בין המצוי לרצוי. ילדים ומבוגרים אשר קלטו והפנימו ציפיות ודרישות גבוהות מעצמם וחווים את עצמם כלא עומדים בציפיותיהם שלהם, עשויים להרגיש פחיתות בערך העצמי שלהם.  אלו יכולים להיות ילדים ומבוגרים אשר מצליחים מבחינה חברתית, לימודית או תעסוקתית, אך הם אינם שבעי רצון מעצמם ומתוצריהם כיוון שרמת השאיפות שלהם גבוהה יותר. לחילופין, יתכן והם משווים את עצמם לאחרים בעלי כישורים ויכולות שונים משלהם. לאורך זמן, תחושת חוסר שביעות רצון, תסכול ואכזבה עשויים לפגוע בתפקוד ובמימוש הפוטנציאל העצמי.
דימוי עצמי חיובי מהווה אבן דרך משמעותית בתהליכי ההתפתחות. הוא משפיע על הביטחון העצמי ועל היכולת להסתגל ולהתמודד עם מצבי חיים משתנים.

כיצד אנו כהורים יכולים לתרום בבניית דימוי עצמי חיובי של ילדנו? לקריאת המאמר

  הרשמה לניוזלטר  
  מעברים ושינויים  
  הדרכת הורים  
  דימוי עצמי  
  פיתוח מיומנויות חברתיות  
  דחייה חברתית  
  מאמרים נוספים  
  תמונות מהמרחב  
  אתרים מומלצים  
חדשות
רואים רחוק רואים שקוף
סדנה למטפלים ב 21/11/16
24/01/2016
קבוצת הדרכה למטפלים
קבוצה הדרכה בגישה המשלבת גוף נפש רוח תפתח ב 1/11
13/08/2016

פותח ע"י סופטמדיה בניית אתרים